Hvor mye vitamin D skal du ta?

Sommeren nærmer seg, og vi lengter etter sol og varme. Men har du ikke tatt D-vitaminer i vinter, vil D-vitaminnivået i kroppen din mest sannsynlig være veldig lavt på våren.

Det er en utfordring å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin gjennom kosten. Dette fordi det er få matvarer som inneholder vitaminet, og mengden D-vitamin i matvarer er lav. Matvarer som inneholder D-vitamin er fet fisk, fiskelever, beriket melk, smør, margarin (anbefaler ingen å spise margarin), eggeplomme og sopp.

Derfor finnes det kun to måter å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin:

1. Den aller beste D-vitaminkilden vi har, er sol på naken hud om sommeren. Sol deg derfor 15 minutter mellom kl. 10.00 og 14.00, tre ganger i uken uten solkrem. Beskytt ansiktet ditt og smør deg inn med solkrem etter 15 minutter.

2. Når høsten nærmer seg og vi går en lang vinter i møte, er det å ta tilskudd av «solvitaminet» den beste løsningen (Ta tilskudd hele året, dersom du er lite i solen på sommeren).

Siden det er vanskelig å få i seg nok D-vitamin i vinterhalvåret, kan man nesten regne med at svært mange, kanskje til og med de aller fleste nordmenn, får mangel i løpet av vinteren uten at de er klar over det.

Hva er riktig dose?

I Norge er anbefalingen 10 µg (400 IU) pr dag for barn og voksne, og 20 µg (800 IU) for eldre, men man kan stille spørsmålstegn ved om denne mengden egentlig er tilstrekkelig for å unngå mangel på vitamin-D?

Flere forskere og eksperter hevder nå at vi bør få i oss mellom 25 og 50 µg hver dag (1000-2000 IU). Mange mener til og med at for voksne er det nødvendig med opptil 125 µg (5000 IU) pr dag i en periode ved mangel. Det viser seg at det skal ekstremt høye doser til for å bli forgiftet av D-vitamin, og på bakgrunn av dette har forskere og eksperter i Sentral- Europa kommet med nye anbefalinger for vitamin-D som er betydelig høyere enn tidligere.

Ny forskning viser at vitaminet ikke bare er viktig for å opprettholde en sterk benmasse og unngå benskjørhet og rakitt, men at det også har en hel rekke andre viktige funksjoner i kroppen.

Referanseverdien for D vitamin er 50-150 nmol/L, og mange eksperter mener at 80 nmol/L er en verdi man bør ligge på. Men det optimale ser ut til å være 120 nmol/L.

Det viser seg at en stor del av Norges befolkning har en lavere verdi av D-vitamin i blodet (under 50 nmol/L) enn det man bør ha, og det på tross av at det er allment kjent at vi bør ta tilskudd i vinterhalvåret, og at mange i Norge faktisk tar tilskudd.

Mangel på D-vitamin kan gir sykdommer

En av hovedteoriene til at vi i Norden har flere tilfeller av blant annet MS (Multippel Sklerose) enn de mer solfylte landene, er mangel på D-vitamin. Man har også sett en sammenheng mellom mangel på D-vitamin og diabetes type 1. Hos personer med overvekt og diabetes type 2 har man sett lave verdier av D-vitamin. Er man overvektig trenger man dessuten mer D-vitamin enn hvis man er normalvektig. Det er også veldig viktig med tilstrekkelig D-vitaminlager når man er gravid og ammer.

En rekke studier de siste årene har også sett en sammenheng mellom lavere D-vitaminstatus enn anbefalt og blant annet depresjon, autisme, schizofreni, demens, fibromyalgi, revmatiske sykdommer, influensa, benskjørhet, psoriasis, artrose, astma, autoimmune sykdommer, hjerte-karsykdommer og kreft. Listen begynner å bli lang.

Å ha et optimalisert D vitamin nivå er meget viktig for et sunt og velfungerende immunforsvar.

Sjekk D-vitaminstatus

D-vitaminmangel er noe som må tas på alvor. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste å teste D- vitamin nivået ditt regelmessig. Du kan gjøre dette hos fastlege eller kjøpe deg en selvtest. Jeg ser på det som en billig forsikring. 

Ta tilskudd av vitamin D i vinterhalvåret, og hele året dersom du ikke er i sola i løpet av året. Hvor mye tilskudd du skal ta, avhenger av hvor mye du soler deg, hudfarge, vekt og alder. Ved mangel bør man ta høyere doser og følges opp.

Vil du ha hjelp av meg til å finne ut hva ditt D-vitamin nivå er? Kjøpe en selvtest og D-vitamintilskudd med magnesium, og få tolkning av resultatene dine samt veiledning inkludert i prisen.

Testen gjenspeiler alle tre kildene til vitamin D; fra mat, kosttilskudd og soleksponering, og avgjør om vitamin D-nivåene er optimale, for høye eller for lave.

Jeg hjelper deg med hvor høy dose D-vitamintilskudd du trenger, hvordan du skal komme på optimale nivåer, og hva din vedlikeholdsdose skal være for at du skal holde deg på optimale verdier.

Legg gjerne igjen en kommentar eller send en mail til post@karinsomme.no hvis du vil bestille eller har spørsmål. Du kan også kontakte meg ved å sende meg en DM på Instagram

Vil du gå rett til bestilling, kan du gjøre dette her

Karin

Independent Partner of Zinzino

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.