Les dette før du “stuper” i påskeegget

I påsken koser vi oss litt ekstra med sukkervarer. Butikkene bugner over av godteri til en billig penge, og man kjøper gjerne mye mer enn kroppen har godt av. I og med at de fleste føler en kjærlighet til sukkervarer, er det vanskelig å stå i mot, og påskeeggene blir fylt opp til randen. Vi må jo kose oss litt, eller hva? Vi elsker smaken av søtt, man blir kortvarig glad av det og det forbindes med kos. Men etterpå angrer man kanskje litt og kan føle seg både oppblåst, stinn og kvalm.  For sukker er dessverre ingen uskyldig liten inntrenger i kroppen og jo mer sukker du spiser, jo større toleransegrense for sukker får du. Dvs at jo mer du spiser jo mer vil du ha!

Helsedirektoratet anbefaler oss å begrense inntaket av tilsatt sukker til mindre enn 10 % av totalt energiinntak pr dag. Dvs at har du et inntak på ca 2000 kcal pr dag, bør ikke totalt tilsatt sukkerinntak overstige 50 gram. 50 gram sukker tilsvarer 20 sukkerbiter. (En halv liter cola inneholder 21 sukkerbiter). Er du ikke fysisk aktiv, eller det er snakk om barn, bør inntaket selvsagt være lavere. Skal du ned i vekt, skal du begrense det til et minimum, eller aller helst kutte det helt ut. Selv om Helsedirektoratet har satt denne grense, vil det ikke dermed si at du må ha det! Sukker har ingen næringsstoffer kroppen trenger, og det beste er selvsagt å aldri spise det.

Dessverre får de aller fleste i seg mer enn anbefalingene. Det er særlig drikke med sukker som utgjør størsteparten av sukkerinntaket til folk flest. Men det finnes også tilsatt sukker i mange vanlige matvarer i butikken som du kanskje ikke tenker inneholder sukker. Høyt sukkerinntak fortrenger inntak av annen næringsrik mat. Det er spesielt viktig for de med et lavt energiinntak (blant annet barn, eldre og syke) å begrense sukkerinntaket til et minimum, for å sikre andre livsviktige næringsstoffer.

I tillegg til at sukker øker insulinutskillelsen og kan være årsaken til både overvekt, fedme, hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2, “drar” det også med seg livsviktige  mineraler ut av kroppen. Dvs at de som er glad i sukker, trenger enda mer vitaminer og mineraler. Man ser også at de som er overvektige og lider av fedme har spesielt mangel på vitamin D.

Det skal ikke mye sukker til for å forstyrre blodsukkerreguleringen i kroppen, og barn er spesielt følsomme for blodsukkersvingninger. Det første som skjer når du spiser sukker, er at den søte smaken på tungen tas opp allerede i munnen og går rett til hjernen. Sukkeret trekker deretter med seg vann over tynntarmsveggen som sveller opp og blir lettere gjennomtrengelig. Da vil stoffer slippe gjennom tarmveggen og over i blodet, som normalt ikke skal være der.

Det er da ubehaget kommer:

♦Man kan få en allergisk reaksjon, fordi det kommer fremmede stoffer over i blodet.

♦Du får mer vann i mage og tarmkanalen og føler deg derfor stinn og oppblåst.

♦Du kan få diare og mye gassproduksjon.

♦Du forstyrrer tarmfloraen, fordi du mater de slemme tarmbakteriene.

♦Ved å stadig spise mye søtsaker, får du en toleransegrense, som gjør at du trenger mer for å bli fornøyd.

♦Du øker risikoen for overvekt, fedme, diabetes type 2, hjertesykdom og leversykdom.

♦Du blir slapp, får humørsvingninger og føler ubehag av svingende blodsukker.

Dersom du skal spise sukker, spis det aldri på tom mage. Det gir veldig store blodsukkersvingninger. Når blodsukkeret øker, må bukspyttkjertelen skille ut insulin for å få sukker ut av blodbanene og inn i cellene. Insulin er “nøkkelen” til døra på cellene dine, og det er også fettlagringshormonet. Jo oftere og mer utskillelse av insulin, jo mer fettlagring.

Hvis du må spise sukker, spis det etter at du har spist et godt og sunt måltid med proteiner og fett. For det første er du mett, og sukkerinntaket vil naturlig begrense seg. For det andre vil opptaket gå saktere slik at du ikke får så store svingninger i blodsukkeret.

Jo lengre du klarer å holde deg borte fra sukker, jo mindre har du lyst på. Dessuten vil det ikke smake det samme som før, fordi du har blitt mer sensitiv for søtsmaken. Det vil alltid være individuelle forskjeller på folk. Noen kan spise mye sukker og ikke legge på seg eller føle ubehag, andre kan bare se på godteskålen og kjenne kiloene snike seg på samtidig som magen blåser seg opp. Det er du som kjenner kroppen din best. Gjør det som er riktig for deg.

Det er selvsagt lov å kose seg, men uansett blir det aldri feil å erstatte noe av godteriet med frukt, bær og nøtter.

God påske!

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *