Egg – en vitaminbombe

Egg er en fantastisk råvare som du trygt kan spise hver dag, ikke bare nå i påsken. Egg kan brukes til så mangt, og uansett hvordan du tilbereder den, vil den beholde alle de gode næringsstoffene.

Tidligere trodde man at i og med at eggeplommen inneholder en del kolesterol, fikk dette kolesterolnivået i kroppen til å øke også. Nyere forskning viser at dette ikke stemmer for de fleste av oss. Men, dersom du har arvelig høyt kolesterol, anbefales det å spise maks 1-2 eggeplommer i uken, fordi man faktisk reagerer på kolesterol i mat.

Egg er også en råvare som har protein av høy kvalitet (fullverdig protein). Men hva vil det egentlig si? Det finnes 8 essensielle aminosyrer som kroppen ikke kan lage selv, men som vi er helt avhengig av å få i oss gjennom kosten. Aminosyrene er med på å drive proteinsyntesen i kroppen. Animalske matvarer har et høyere innhold av disse aminosyrene enn vegetabilsk råvarer, og mangel på disse aminosyrene kan gi alvorlige mangelsykdommer.

Eggehviten inneholder alle de 8 aminosyrene samt vitamin B2 og i tillegg inneholder eggeplommen alle vitaminer og mineraler vi trenger, bortsett fra C- vitamin. Så er det en råvare du ikke skal kutte ut, så er det egg, og spiser du det ikke, er det kanskje på tide å begynne?

Spis gjerne egg hver dag og velg økologisk dersom du er opptatt av dyrevelferd!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *