Hva er sunnest; nypresset juice eller spise hele frukten?

Hva skjer egentlig med vitaminer, mineraler og fiber i frukt og grønnsaker når man presser den til juice? Vil vitamininnholdet tapes, og hva er sunnest; å drikke hjemmelaget, nypresset juice eller å spise hele frukten? Jeg har snakket med ernæringsrådgiver Lisbeth Finne i Son Ernæring om hva som skjer med næringsinnholdet når frukt og grønnsaker blir presset til juice.

IMG_1443

Ernæringsrådgiver Lisbeth Finne arrangerer juicekurs og sier det er en stadig økende interesse for juicing. Hun sier at vi blir stadig mer opptatt av hva vi spiser og drikker, i tillegg til hva som er best og mest riktig. Men samtidig er det mye forvirring ute blant folk. Skal vi spise lavkarbo? Mest mulig variert? Hvilket fett? Er tilskudd av proteinpulver bra for oss? Hva med gluten- og laktosefri mat? Skal vi egentlig ha melkeprodukter eller ikke? Det eneste som alle eksperter synes å være enige om er at vi alle bør øke grønnsaksinntaket fordi de inneholder livsviktige vitaminer og mineraler, enzymer og fiber forklarer Finne. De er essensielle for vår helse og vårt immunforsvar, de inneholder lite kalorier og kan spises i store mengder uten at vi legger på oss. Som en generell regel kan vi si at de aller fleste kan doble det grønnsaksinntaket de har pr i dag, fordi de fleste spiser for lite.

“Eneste ulempen med juicing er at man må huske å kjøpe inn nok frukt og grønnsaker”

Videre forklarer Finne at det å juice grønnsaker og frukt handler om å presse saften fra vannholdige frukt og grønnsaker i en juicemaskin. Dette har lenge vært en trend i utlandet, men det er først nå den siste tiden at trenden virkelig tar av her til lands. Det virker som det er mange som ønsker å bli «juicere» sier Finne. Forståelig nok, siden det er en rekke helsefordeler med juicing. De fleste som starter blir positivt overrasket både når det gjelder smak og effektene av juicing. De positive helseeffektene man får av å starte med juicing er blant annet;

  • Enklere å øke mengden frukt, og særlig grønnsaker, samt lettere å få til ”5 om dagen” – som er Helsemyndighetenes minimumskrav til frukt- og grøntinntak. (Det innebærer 2 frukt og 3 grønnsaker). Man bryter vanen med usunn småspising og usunne mellommåltider
  • Man kan kick-starte et vekttap
  • Senker risikoen for livsstilsrelaterte sykdommer
  • Bedrer immunforsvaret
  • Avgifter kroppen og øker energinivået
  • Gjør fordøyelsen bedre ved å tilføre fordøyelsesenzymer
  • Kan redusere smerter i ledd og muskler

Eneste ulempen med juicing er at man må huske å kjøpe inn nok frukt og grønnsaker da det blir fort tomt. Så må man nødvendigvis også sette av litt tid til å forberede råvarene før man setter i gang å juice, vanligvis ca. 5-10 min sier Finne.

Men hva med næringsstoffene i frukt og grønnsakene, blir de lettere tatt opp av kroppen når det er presset, og påvirkes det av luft og lys?

-Ved å juice frukt og grønnsaker gjøres vitaminer, mineraler og enzymer lettere tilgjengelig for opptak i tarmen forklarer Finne. Ved å skille juicen fra de uløselige fibrene blir det lettere for kroppen å oppta de viktige næringsstoffene som gir umiddelbar energi til kroppen. Viktige fordøyelsesenzymer gjør en viktig jobb i tarmen, og antioksidanter fra frukt og grønnsaker styrker immunforsvaret. Enzymene er sårbare for oksygen slik at man bør drikke juicen fra en juicepresse med sentrifuge innen halvtime eller en times tid fra den er presset. Har man en såkalt ”slowjuicer” utvikles det litt mindre varme i prosessen og juicen er således holdbar i 1-2 dager.

Kan all frukt og grønnsaker presses?

-Det er faktisk ikke alt som egner seg for juicing forteller Finne. Blant annet skal ikke avokado og banan i juicemaskinen, de må du ha i blenderen. Fersken, aprikos og mango kan juices, men blir tyktflytende og bør blandes med noe mer flytende. Bær kan gi lite juice om de er frosne, så de bør tines litt på forhånd. De egner seg bedre i blenderen. Det som kan juices i store mengder er pærer, paprika, ingefær, kiwi, agurk, stangselleri, gulrøtter, rødbeter, eple og tomat. Bladgrønnsaker bør ”pakkes” inn mellom hardere grønnsaker og frukt som for eksempel spinat, urter, salat og grønnkål.

“Det er faktisk ikke alt som egner seg for juicing”

Når det gjelder sitrusfrukter som mandarin, appelsin og grapefrukt bør man fjerne det ytterste laget på skallet, mens sitron og lime kan beholde skallet på (husk å vaske de godt først!). Brokkoli kan også juices, men her er det stammen som er foretrukket fordi den inneholder mest vann. Hvitløk og chili kan bli sterkt i store mengder og bør brukes med omhu. Druer bør pakkes tett og juices på lavt nivå og kål bør deles i mindre biter og juices sammen med eple som balanserer kålsmaken.

IMG_1446

Hva med kjøpejuice?

-Du tenker kanskje at du kan kjøpe juice i butikken og få samme gode helseeffekt, men forskjellen er STOR på å lage juicen selv og å kjøpe en ferdig juice understreker Finne. Du kan kalle det for ”død” juice vs ”levende” juice. Kjøpejuice på kartong er pasteurisert, dvs. varmet opp til ca. 145 grader for å drepe bakterier. Det som samtidig skjer med juicen er at alle enzymer lider samme skjebne, og vitaminer og mineralinnholdet senkes. Juicen blir tilsatt sukker og en rekke andre tilsetningsstoffer for å virke forlokkende, men juicen er ødelagt og redusert til tomme kalorier som øker blodsukkeret ditt. Kartongjuice kan i noen tilfeller inneholde like mye sukker som i brus. Ferskpresset juice er uten tilsetningsstoffer (som smakstilsetninger, konserveringsmidler og farge), uten tilsatt salt, sukker og uten raffinert fett. Det er 100 % naturlig, vegetarisk, rå og levende juice.

Lisbeth Finne forteller også at det finnes i hovedsak to typer juicing; juicediett (juicefaste) og juicing. Førstnevnte handler om at man kun drikker juice i en periode av forskjellig varighet, uten å innta fast føde. Dette brukes av mange som en kick-start for en ønsket vektnedgang. Juicefaste er av kortere varighet og har til hensikt å fjerne avfallsstoffer fra kroppen. Vanlig juicing betyr at man bruker juicing som en naturlig del av sitt daglige kosthold.

“Juicing kan brukes som en kick-start for en ønsket vektnedgang”

Det siste alternativet er det som passer for folk flest. Mange benytter anledningen til å lage mye ”grønne juicer”, som inneholder mer grønnsaker enn frukt, fordi det er grønnsakene mange synes det er vanskeligst å spise mer av. Det kan anbefales at man juicer frukt og grønnsaker i en ratio på 1:3, det vil si 1 frukt for 3 grønnsaker. Dette for å holde fruktsukkernivået på et akseptabelt nivå. I tillegg bør man også ha fokus på grønnsaker til alle måltider.

“Juicing kan være en stor hjelp til å få dekket dagsbehovet for livsviktige vitaminer og mineraler”

Juicing av frukt og grønnsaker kan altså være en stor hjelp til å få dekket dagsbehovet for livsviktige vitaminer og mineraler på en lettere måte. Spesielt for de som synes det er vanskelig å få i seg «fem om dagen». Lisbeth Finne avslutter med å fortelle at for de fleste av oss bør grønnsaker utgjøre en større andel av vårt totale daglige matinntak. Så i tillegg til å juice bør du derfor også spise hele frukt og grønnsaker som en naturlig del av ditt daglige kosthold. På den måten sikrer vi oss også fibret i frukt og grønnsaker som vi kaster når vi juicer. Husk å bruke gode råvarer når du juicer og kjøp gjerne økologisk når du kan!

Har du lyst til å delta på en av ernæringsrådgiver Lisbeth Finnes juicekurs, kan du kontakte henne her.

(Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Lwmagazine.no i 2014)

 

 

Comments

  1. Pingback: Juice med appelsiner, gulrøtter, ananas og ingefær – karinsomme

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *