1 av 5 kvinner mangler jern!

Jernmangel er den mest utbredte mangelsykdommen i verden, og i Norge har 1 av 5 kvinner i fruktbar alder mangel på jern. Når sjekket du jernstatusen din sist? Her er en liten oversikt over hvorfor du bør få i deg nok av jern, og hva du kan gjøre for å unngå mangel.

 

Hva er jernmangel?

Jern er et livsviktig mikronæringsstoff som er nødvendig for at kroppen skal kunne lage hemoglobin, som har til oppgave å frakte oksygen rundt i kroppen. Jernmangel vil si at lageret av jern i kroppen er for lavt, og man får en lav blodprosent. Ved for liten tilførsel av jern, begynner jernlagrene å minske. Kroppen kompenserer da ved å øke graden av absorpsjon. Når lagrene nærmest er uttømte, synker nivået av jern i plasma, og deretter nedsettes dannelsen av hemoglobin.

Hvem er utsatt?

Det er lite jern som mistes fra kroppen i løpet av en dag, større tap skjer bare ved blødninger. Mange fertile kvinner har store blødninger hver måned, spesielt de kvinnene som bruker spiral (ikke hormonspiral). Man bør derfor sjekke jernstatus hos fastlegen med jevne mellomrom for å forebygge jernmangelanemi. Andre som kan være utsatt for jernmangel er små barn, jenter i puberteten, personer med cøliaki eller koniske tarmsykdommer som Chrons sykdom og ulcerøs colitt, de som slanker seg, blodgivere, de med dårlig kosthold, eldre, veganere, vegetarianere og personer som tar medisiner med kjente blødningsbivirkninger. Det er også viktig å ha en god jernstatus før du blir gravid og når du ammer, fordi behovet for jern øker grunnet fosteret, og på grunn av blødningene under fødsel. Det beste utgangspunktet er å ha et godt jernlager i forkant, fordi jerntilskudd også kan gi forstoppelse, noe gravide i utgangspunktet er plaget med.

C-vitamin øker opptak av jern, kaffe og te gjør opptaket dårligere

Matvarer som er rike på jern er blant annet rødt kjøtt, fjærkre, fisk, leverpostei, innmat men også kornvarer, nøtter, belgfrukter, tørket frukt, bær, poteter og grønne grønnsaker som brokkoli, grønne bønner og grønnkål. Kroppen tar lettere opp jern fra kjøtt enn fra korn og andre plantekilder. Sistnevnte kilder opptas bedre fra tarmen hvis man spiser C- vitaminrike matvarer eller eventuelt tar tilskudd av C-vitamin til samme måltid. Det samme gjelder hvis du tar jerntilskudd. Kaffe og te hemmer jernopptaket, så ideelt sett burde man drikke dette mellom måltidene.

img_2339

Symptomer på jernmangel

Anemi utvikler seg langsomt og snikende, og symptomer på jernmangel er blant annet trøtthet selv om man sover mye, slapphet, nedsatt arbeidskapasitet, svimmelhet, andpustenhet og hjertebank. Alvorlige symptomer er blek hud, tørre slimhinner, rask puls og hjertesvikt. Barn kan få lærevansker og forsinket vekst. Det er imidlertid viktig at man kun tar jerntilskudd dersom fastlegen anbefaler det, og du har fått påvist mangel. Grunnen er at jern resirkuleres meget effektivt i kroppen, og får du for mye kan det være skadelig.

Sjekk jernstatus jevnlig når du er i fertil alder, så slipper du unødvendig ubehag som jernmangel gir. Spis jernrike matvarer, og pass også på at datteren din sjekker jernstatus en gang i blant dersom hun er i puberteten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *