Nyt solen i sommer og bygg opp D-vitaminlageret ditt!

Vitamin-D er egentlig et steroidhormon som er med på å påvirke hundretalls gener i de fleste av kroppens celler. Derfor kan det potensielt sett påvirke helsen din på flere forskjellige måter. Pass på at du nyter solen i sommer, slik at du bygger opp et godt lager til vinteren!

 

Det er en utfordring å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin gjennom kosten. Dette fordi det er få matvarer som inneholder vitaminet, og mengden D-vitamin i matvarer er lav. Matvarer som inneholder D-vitamin er fet fisk, fiskelever, beriket melk, smør, margarin, eggeplomme og sopp.

Derfor finnes det kun to måter å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin:

1. Den aller beste D-vitaminkilden vi har, er sol på naken hud om sommeren. Sol deg derfor 5- 10 minutter før du smører deg inn med solkrem.

2. Når høsten nærmer seg og vi går en lang vinter i møte, er det å ta tilskudd av «solvitaminet» den beste løsningen.

Siden det er vanskelig å få i seg nok D-vitamin i vinterhalvåret, kan man nesten regne med at svært mange, kanskje til og med de aller fleste nordmenn, får mangel i løpet av vinteren uten at de er klar over det.

Hva er riktig dose?

I Norge er anbefalingen 10 µg (400 IU) pr dag for barn og voksne, og 20 µg (800 IU) for eldre, men man kan stille spørsmålstegn ved om denne mengden egentlig er tilstrekkelig for å unngå mangel på vitamin-D?

Flere forskere og eksperter hevder nå at vi bør få i oss mellom 25 og 50 µg hver dag (1000-2000 IU). Mange mener til og med at for voksne er det nødvendig med opptil 125 µg (5000 IU) pr dag i en periode ved mangel. Det viser seg at det skal ekstremt høye doser til for å bli forgiftet av D-vitamin, og på bakgrunn av dette har forskere og eksperter i Sentral- Europa kommet med nye anbefalinger for vitamin-D som er betydelig høyere enn tidligere.

Pr i dag får vi ikke kjøpt doser på over 20 µg i Norge, men i for eksempel Sverige, Storbritannia og USA får man kjøpt langt større doser. Norge henger etter, og har heller ingen planer om å oppjustere anbefalingene.

Ny forskning viser at vitaminet ikke bare er viktig for å opprettholde en sterk benmasse og unngå benskjørhet og rakitt, men at det også har en hel rekke andre viktige funksjoner i kroppen. Norge burde derfor absolutt se på mulighetene for å øke anbefalingene ytterligere og kanskje justere den restriktive detaljstyringen av kosttilskudd deretter.

Dette er nødvendig fordi det viser seg at en stor del av Norges befolkning har en lavere verdi av D-vitamin i blodet (under 50 nmol/L) enn det man bør ha (mange forskere mener normalverdien bør ligge mellom 100-250 nmol/l), og det på tross av at det er allment kjent at vi bør ta tilskudd i vinterhalvåret, og at mange i Norge faktisk tar tilskudd.

Mangel på D-vitamin kan gir sykdommer!

En av hovedteoriene til at vi i Norden har flere tilfeller av blant annet MS (Multippel Sklerose) enn de mer solfylte landene, er mangel på D-vitamin. Man har også sett en sammenheng mellom mangel på D-vitamin og diabetes type 1. Hos personer med overvekt og diabetes type 2 har man sett lave verdier av D-vitamin. Er man overvektig trenger man dessuten mer D-vitamin enn hvis man er normalvektig. Det er også veldig viktig med tilstrekkelig D-vitaminlager når man er gravid og ammer.

En rekke studier de siste årene viser at lav D-vitaminstatus også kan være årsaken til depresjon, autisme, schizofreni, demens, fibromyalgi, revmatiske sykdommer, influensa, benskjørhet, psoriasis, artrose, astma, høyt blodtrykk og hjerte-karsykdommer. Listen begynner å bli lang. Mye tyder på at et godt D-vitaminlager også kan forbygge flere krefttyper, og dessuten er det godt for muskler, viktig for immunforsvaret og bekjemper infeksjoner.

Sjekk D-vitaminstatus

D-vitaminmangel er noe som må tas på alvor. Det er enkelt å måle D-vitaminstatus hos fastlege, og det burde absolutt vært tilrettelagte rutiner for å få sjekket dette regelmessig. Jeg ser på det som en billig forsikring. Hvor mye tilskudd du skal ta avhenger av hvor mye du soler deg, hudfarge og alder. En ting er i hverfall sikkert; vi burde alle ta tilskudd i vinterhalvåret, og ved mangel bør man ta høyere doser og følges opp av lege. Pass på at du tar vitamin-D3 tilskudd. Det å øke traninntaket over anbefalt dose for å få mer D-vitamin er ikke å anbefale, fordi du da blant annet kan få mer A-vitamin enn du trenger.

(Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Lwmagazine.no i 2013. Den har blitt redigert i ettertid)

Comments

  1. Pingback: Les dette før du «stuper» i påskeegget – karinsomme

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *